Związek Nauczycielstwa Polskiego

W Uniwersytecie Mikołaja Kopernika
w Toruniu

OPINIA W SPRAWIE PROJEKTU STATUTU UMK z dnia 4 marca b.r.

Informujemy, że 1 kwietnia 2019r. przekazana została JM Rektorowi UMK  opinia związków zawodowych w sprawie oceny projektu statutu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.  Ocena ta wraz z uzasadnieniem została uzgodniona z wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w UMK. Uznaliśmy mianowicie, że przedłożonego nam projektu w zaproponowanym kształcie nie możemy zaopiniować pozytywnie.

ZNP w swoich propozycjach zmian uwzględnił przede wszystkim zgłaszane przez pracowników naszej Uczelni uwagi i sugestie,  zgodnie z decyzją Zarządu Uczelnianego ZNP przy UMK z dnia 11 marca 2019 roku w sprawie oceny projektu statutu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Przede wszystkim zwróciliśmy uwagę na naruszenie uprawnień związków zawodowych do udziału przedstawicieli związków zawodowych działających w Uniwersytecie z głosem doradczym w posiedzeniach każdego organu kolegialnego Uniwersytetu.
Zaproponowaliśmy zatem, by w projekcie statutu w § 33 ust. 2  dodać następujące punkty:
5)  przedstawiciele wszystkich związków zawodowych z każdej organizacji związkowej działającej w UMK i CM,
6) inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.

Wskazaliśmy także na konieczność wprowadzenia takich zmian, jak:
”  I. Proponujemy następujące brzmienie § 35, ustęp 1:
1.  W celu wypełniania zadań dydaktycznych mogą być utworzone uniwersyteckie albo wydziałowe jednostki dydaktyczne.
W szczególności w Uniwersytecie jako Uniwersyteckie jednostki dydaktyczne działają:
1) Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych;
2) Uniwersyteckie Centrum Sportowe.
Uzasadnienie:
Aktualnie obowiązujący statut jasno precyzuje miejsce jednostek dydaktycznych w strukturze Uniwersytetu (par.28), ich cele, zadania kierownika czy sposób powoływania zastępców. W projekcie Statutu natomiast czytamy jedynie, że w celu (par.35) wypełniania zadań dydaktycznych mogą być utworzone uniwersyteckie albo wydziałowe jednostki dydaktyczne. Projekt nie precyzuje jednak, które z aktualnie istniejących jednostek dydaktycznych staną się Uniwersyteckimi jednostkami dydaktycznymi, podczas gdy dokładnie wskazuje które np. jednostki pomocnicze będą działały w Uniwersytecie.

II. Zatem proponujemy także następujące brzmienie § 182:

Z dniem wejścia w życie statutu:
1) Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii staje się uniwersyteckim centrum naukowym, o którym mowa w § 34,
2) Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych staje się Uniwersytecką jednostką dydaktyczną,
3) Uniwersyteckie Centrum Sportowe staje się Uniwersytecką jednostką dydaktyczną.
Uzasadnienie:
W przepisach przejściowych i  końcowych projektu statutu wyraźnie wskazuje się miejsce aktualnie funkcjonującej jednostki ( § 182 Z dniem wejścia w życie statutu Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii staje się uniwersyteckim centrum naukowym, o którym mowa w § 34) w nowej strukturze uniwersytetu z dniem wejścia w życie statutu. Natomiast nie jest podane  miejsce wspomnianych wyżej jednostek dydaktycznych w nowej strukturze organizacyjnej UMK.

III. Proponujemy w § 61, ustęp 1 dodać pkt 10:

1. Funkcjami kierowniczymi w Uniwersytecie są:

1) prorektor,
2) dziekan,
3) prodziekan,
4) przewodniczący rady dyscypliny naukowej,
5) dyrektor instytutu,
6) przewodniczący rady kolegium,
7) dyrektor szkoły doktorskiej,
8) kanclerz,
9) kwestor,
10) dyrektor Uniwersyteckiej  jednostki dydaktycznej.
Uzasadnienie:
W § 35 podaje się, że Uniwersytecką jednostką dydaktyczną kieruje jej dyrektor. Natomiast w § 61, w którym wymienia się funkcje kierownicze w Uniwersytecie, nie uwzględniono tej funkcji.

IV. Proponujemy, żeby paragraf 5, ustęp 1,  punkt 12  miał brzmienie następujące:

12) stwarzanie warunków do rozwoju i  doskonalenia umiejętności w zakresie znajomości języków obcych studentów i pracowników.
Uzasadnienie:
W projekcie statutu widnieje zapis dotyczący dbałości o  rozwój kultury fizycznej studentów. Zapis jest ważny i potrzebny.  Ale  powszechnie też wiadomo,  jak ważną jest umiejętność posługiwania się językami obcymi. Ponadto w Polskich Ramach Kwalifikacji znajdują się konkretne wymagania odnośnie umiejętności językowych. Podsumowując, taki zapis pozwoli na podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do podnoszenia kompetencji językowych społeczności akademickiej.
W związku z tym proponujemy, by w paragrafie 5, ustęp 1, treść punktu 12 zawrzeć w punkcie 13.”