Toruń, dnia 28 października 2025 r.
Związek Nauczycielstwa Polskiego
w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
Związek Zawodowy Pracowników Collegium Medicum
im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy
Międzyzakładowy Oddział Terenowy
Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy
przy CM UMK i Szpitalu Uniwersyteckim
w Bydgoszczy
Pan prof. dr hab. Andrzej Tretyn
Rektor
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Pan dr hab. Radosław Sojak, prof. UMK
Prorektor ds. Kadrowych i Polityki Finansowej
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Szanowni Panowie Rektorzy,
W nawiązaniu do pisma nr 90-SLO.023.02.2025 z dnia 3 października br. (otrzymanego w dniu 6 października br.), po zapoznaniu się z ostatecznymi propozycjami władz Uniwersytetu odnośnie zmian w Regulaminie wynagradzania pracowników Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Zarządy Związku Nauczycielstwa Polskiego w UMK, Związku Zawodowego Pracowników Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy i Międzyzakładowego Oddziału Terenowego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy przy CM UMK i Szpitalu Uniwersyteckim w Bydgoszczy uznają za zasadne i niezbędne zgłoszenie ostatecznych uwag odnoszących się do przedstawionej nam propozycji.
Nasze najpoważniejsze wątpliwości budzi przede wszystkim tabela minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli akademickich, która w obecnym kształcie nie zachowuje właściwych proporcji pomiędzy wynagrodzeniami w tej grupie na różnych szczeblach kariery zawodowej, a wynagrodzeniami proponowanymi w innych grupach zawodowych pracowników Uniwersytetu. Doceniamy działania władz uczelni w zakresie podniesienia minimalnych stawek wynagrodzenia nauczycieli akademickich, które powinny odpowiadać rzeczywistym wynagrodzeniom osiągniętym w tej grupie zawodowej w wyniku dwóch kolejnych podwyżek w ostatnich latach. Jednak niezmiennie stoimy na stanowisku, że proponowane stawki minimalne nie odzwierciedlają w wystarczającym stopniu poziomu wykształcenia, posiadanych kwalifikacji, zakresu obowiązków, odpowiedzialności, a nade wszystko nadrzędnej roli nauczycieli akademickich w realizacji misji badawczo-dydaktycznej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, którego wysokie ambicje odzwierciedla pozycja w elitarnej grupie uczelni badawczych. Zdecydowanie stwierdzamy, że utrzymanie tej pozycji w przyszłości zależy przede wszystkim od zaangażowania nauczycieli akademickich, dla których wsparciem w ich pracy badawczej i dydaktycznej powinni być pozostali pracownicy Uniwersytetu. Niestety, proponowane minimalne stawki wynagrodzenia nauczycieli akademickich w kontekście maksymalnych stawek wynagrodzenia dla pracowników niebędących nauczycielami – przynajmniej w niektórych przypadkach – zdają się przeczyć tej logicznej zasadzie. Jeśli to się nie zmieni, skutki mogą być katastrofalne, ponieważ postępująca dyskredytacja wiodącej roli nauczycieli w dążeniu Uniwersytetu do osiągnięcia doskonałości akademickiej może prowadzić do utraty motywacji i osłabienia pozycji zawodowej, a w konsekwencji do utraty prestiżu tej grupy pracowników. Siłą napędową rozwoju Uniwersytetu są nauczyciele akademiccy, którym stawiane są coraz większe wymagania, co nie ma odzwierciedlenia w dynamice wzrostu ich wynagrodzeń.
Zwracamy także uwagę na brak spójnych i obiektywnych kryteriów awansu zawodowego w różnych grupach pracowników niebędących nauczycielami. Aktualna propozycja, niezmienna od wielu lat, wciąż opiera się głównie na wykształceniu i stażu pracy, z pominięciem rzeczywistych kompetencji, dorobku i stopnia zaangażowania pracowników, którego odzwierciedleniem powinny być efekty stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych będące podstawą awansu na wyższe stanowiska. Szczególnie niepokojące jest zrównanie wartości stopni naukowych (doktoratu, habilitacji) z minimalnym stażem pracy na wyższych stanowiskach, co w naszej ocenie deprecjonuje znaczenie awansu naukowego i stanowczo protestujemy przeciwko tej zasadzie. Najbardziej jaskrawym przykładem są proponowane stanowiska eksperckie, w przypadku których zaskakująco wysokie wynagrodzenie (w stosunku do wynagrodzenia profesora uczelni, a nawet profesora z tytułem naukowym) nie idzie w parze z określeniem wybitnych, unikalnych kwalifikacji uprawniających do zatrudnienia na tym stanowisku. Taka sytuacja budzi poważne wątpliwości choćby z uwagi na fakt, że każdy profesor jest oczywistym ekspertem w swojej dziedzinie, a jego kwalifikacje są niepodważalne. Czy w związku z tym profesorowie będą mogli ubiegać się o awans na stanowiska eksperckie? Wszak ich dorobek naukowy (zgodnie z zapisem ustawowym) jest wybitny, zatem w obecnej propozycji zmian regulaminowych nie dostrzegamy braku takiej możliwości. Ponadto niezbędne jest konsekwentne odejście od powiązania wysokości stałego wynagrodzenia z okresowo pełnioną funkcją administracyjną. Wynagrodzenie zasadnicze pracowników niebędących nauczycielami powinno być adekwatne do kwalifikacji i zajmowanego stanowiska, mieścić się w ustalonych tabelach oraz być uzupełnione o dodatek funkcyjny przysługujący wyłącznie na czas pełnienia funkcji kierowniczej, analogicznie jak w grupie nauczycieli akademickich.
Podkreślamy jednak, że Związek Nauczycielstwa Polskiego w UMK w Toruniu, Związek Zawodowy Pracowników Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy oraz Międzyzakładowy Oddział Terenowy Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy przy CM UMK i Szpitalu Uniwersyteckim w Bydgoszczy popiera ideę poprawy sytuacji finansowej wszystkich grup pracowniczych. Dlatego kierując się troską o dobro wspólne społeczności akademickiej i nadrzędną zasadą poszukiwania rozwiązań, które łączą a nie dzielą, a także koniecznością wprowadzenia zmian w systemie wynagradzania przedstawioną nam przez władze Uniwersytetu, akceptujemy proponowane zmiany w Regulaminie wynagradzania pracowników Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nasza zgoda na wprowadzenie proponowanych zmian jest trudnym kompromisem, który akceptujemy pod warunkiem opracowania w trybie pilnym podstawowych kryteriów kształtujących ścieżki awansów i wynagrodzenia pracowników Uniwersytetu (w tym nowe zasady wynagradzania na stanowiskach kierowniczych) oparte na zasadach przejrzystości, proporcjonalności i rzeczywistej oceny dorobku naukowego/zawodowego. Dotyczy to zarówno nauczycieli akademickich (np. określenia kryteriów awansu na stanowisko starszego asystenta) jak i pracowników niebędących nauczycielami (dotyczy większości stanowisk w tej grupie zawodowej). Oczekujemy wypracowania efektywnych mechanizmów regulujących te kwestie w najbliższym czasie, które znajdą swoje odzwierciedlenie – w możliwym zakresie – w Statucie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Z wyrazami szacunku
Międzyzakładowy Oddział Terenowy
Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy
przy CM UMK i Szpitalu Uniwersyteckim
w Bydgoszczy
Związek Nauczycielstwa Polskiego
w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
Związek Zawodowy Pracowników Collegium Medicum
im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy
Otrzymują:
1. Adresat
2. a/a